Hero doctoral studies alternative text

Szkoła
doktorska

Masz duszę naukowca, a prowadzenie badań nie jest Tobie obce? Ukończ Szkołę Doktorską i uzyskaj stopień doktora.

Celem jest przygotowanie doktorantów do przeprowadzenia badań oraz przygotowania rozprawy doktorskiej. Warunkiem dostania się do Szkoły Doktorskiej jest ukończenie studiów drugiego stopnia.

W Szkole doktorskiej kształcenie odbywa się w 10 dyscyplinach:

  • nauki leśne
  • rolnictwo i ogrodnictwo
  • technologia żywności i żywienia
  • weterynaria
  • zootechnika i rybactwo
  • inżynieria mechaniczna
  • inżynieria środowiska
  • górnictwo i energetyka
  • nauki biologiczne
  • ekonomia i finanse

Nauka odbywa się w trybie stacjonarnym i trwa 8 semestrów. Każdy doktorant nieposiadający stopnia doktora otrzymuje stypendium. Zajęcia prowadzone są w języku angielskim, natomiast egzaminy odbywają się w języku wybranym przez doktoranta.

Regulamin Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu

Rekrutacja

Ogłoszenia o naborze do Szkoły Doktorskiej


Limity miejsc oraz szczegółowy kalendarz rekrutacji ogłasza corocznie Dyrektor Szkoły na stronie internetowej Uniwersytetu w zakładce „Szkoła Doktorska” w terminie do końca marca roku, w którym ogłoszono nabór.

 

Ogłoszenia o naborze do projektów


Oprócz regularnej rekrutacji do Szkoły Doktorskiej, dla studentów, którzy chcą kontynuować naukę i realizować badania istnieje możliwość udziału w projektach realizowanych przez pracowników UPP, a następnie kontynuowania nauki w Szkole Doktorskiej.

Ogłoszenie o naborze do projektów a następnie do Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu są są zamieszczane na stronie www w zakładce OGŁOSZENIA O NABORZE DO PROJEKTóW.

 

Terminarz rekrutacji


Wraz z ogłoszeniem o naborze do Szkoły Doktorskiej publikowany jest szczegółowy terminarz rekrutacji podstawowej oraz uzupełniającej - jeżeli istnieje taka potrzeba.

 

Zasady rekrutacji

 

  • Rekrutacja na I rok Szkoły przeprowadzana jest corocznie w dyscyplinach i limitach miejsc określonych przez Rektora.
  • Czynności w postępowaniu rekrutacyjnym do Szkoły przeprowadza komisja rekrutacyjna, której przewodniczy Dyrektor Szkoły. W skład komisji rekrutacyjnej dla danej dyscypliny oprócz Dyrektora Szkoły, wchodzą Przewodniczący oraz dwaj członkowie Komisji Dyscypliny i z głosem doradczym przedstawiciel Samorządu Doktorantów UPP.
  • Do Szkoły może być przyjęta osoba, która posiada tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera lub równorzędny albo osoba, o której mowa w art. 186 ust. 2 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, potwierdzony odpowiednim dyplomem oraz spełnia warunki rekrutacji.
  • W przypadku cudzoziemców do Szkoły może być przyjęta osoba, która posiada kwalifikacje opisane w ust. 2 albo dyplom lub inny dokument ukończenia studiów za granicą uznany, zgodnie z przepisami w sprawie nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów wyższych uzyskanych za granicą lub na podstawie umowy międzynarodowej, za równorzędny z polskim dyplomem ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich.
  • Cudzoziemcy mogą podejmować i odbywać kształcenie w Szkole na podstawie przepisów art. 323-327 Ustawy.
  • Do Szkoły może być przyjęta osoba, która nie jest doktorantem w innej szkole doktorskiej.
  • W procesie rekrutacji nie pobiera się opłat.
  • Rekrutacja odbywa się na zasadzie konkursu. Wyniki konkursu są jawne.
  • Rekrutacja do Szkoły odbywa się w 2 etapach:
    1. ustny egzamin językowy
    2. rozmowa kwalifikacyjna
  • Punktacja przyznawana jest na podstawie:
    1. przedstawionych dokumentów
    2. rozmowy kwalifikacyjnej

 

Kryteria kwalifikacji


Przyjmuje się następujące zasady postępowania kwalifikacyjnego:

1) osiągnięcia kandydata w nauce podczas studiów – oceniane na podstawie suplementu do dyplomu ukończenia studiów II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich lub do dokumentu, o którym mowa w ustępie 3 niniejszego ogłoszenia; w przypadku osób, o których mowa w art. 186 ust. 2 Ustawy osiągnięcia w nauce podczas studiów oceniane są na podstawie suplementu do dyplomu ukończenia studiów I stopnia – wartość punktowa średniej arytmetycznej;

- do 20 punktów

3,1 – 1 punkt 4,1 – 11 punktów
3,2 – 2 punkty 4,2 – 12 punktów
3,3 – 3 punkty 4,3 – 13 punktów
3,4 – 4 punkty 4,4 – 14 punktów
3,5 – 5 punktów 4,5 – 15 punktów
3,6 – 6 punktów 4,6 – 16 punktów
3,7 – 7 punktów 4,7 – 17 punktów
3,8 – 8 punktów 4,8 – 18 punktów
3,9 – 9 punktów 4,9 – 19 punktów
4,0 – 10 punktów 5,0 – 20 punktów


2) aktywność naukowa – oceniana na podstawie udokumentowanej pracy w kołach naukowych, autorstwa artykułów i doniesień naukowych, odbytych kursów, staży i praktyk oraz innych osiągnięć – maksymalnie 3 osiągnięcia wskazane przez kandydata lub poświadczone doświadczenie zawodowe w przypadku kandydatów do programu "doktorat wdrożeniowy"

- do 30 punktów

3) rozmowa kwalifikacyjna – dotycząca w szczególności koncepcji przyszłej rozprawy doktorskiej oraz reprezentowanej dyscypliny, odbywa się w języku polskim lub angielskim i może być prowadzona w siedzibie Szkoły lub z zastosowaniem środków komunikacji elektronicznej, umożliwiających przekaz obrazu i dźwięku

- do 50 punktów

  • ocena za prezentację koncepcji przyszłej rozprawy doktorskiej – do 30 punktów
  • ocena za ogólną orientację w problematyce reprezentowanej dyscypliny naukowej – do 20 punktów

- razem: 100 punktów.

 

Limity przyjęć

 

  • Limity miejsc ogłasza corocznie Dyrektor Szkoły na stronie internetowej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu w zakładce SZKOŁA DOKTORSKA w terminie do końca marca roku, w którym ogłoszono nabór.
  • Limity miejsc w poszczególnych dyscyplinach uzależnione są przede wszystkim od możliwości finansowania badań naukowych do przyszłej rozprawy doktorskiej doktoranta oraz zabezpieczenia godzin dydaktycznych jako praktyki zawodowej w jednostce, w której przygotowywana będzie rozprawa doktorska.

 

Wyniki rekrutacji

 

  • Po zakończeniu postępowania rekrutacyjnego, na podstawie liczby punktów uzyskanych w rekrutacji, sporządzona zostanie lista rankingowa kandydatów. O przyjęciu do Szkoły decyduje miejsce kandydata na liście rankingowej danej dyscypliny w ramach limitu miejsc.
  • Ogłoszenie wyników rekrutacji w formie rankingowej, ze wskazaniem kandydatów przyjętych na I rok, umieszczane jest na stronie internetowej UPP w zakładce SZKOŁA DOKTORSKA.
  • Przyjęcie do Szkoły następuje w drodze wpisu na listę doktorantów dokonanego przez Dyrektora Szkoły.
  • Odmowa przyjęcia do Szkoły następuje w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Dyrektora Szkoły, podjętej na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora.
  • Od decyzji administracyjnej o odmowie przyjęcia do Szkoły przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

 

Ramowy program kształcenia

 

Zajęcia realizowane są w języku angielskim, zaliczenia i egzaminy odbywają się w języku wybranym przez doktoranta.

Ramowy program kształcenia 

Czteroletni grafik zajęć - wersja polska

Czteroletni grafik zajęć - wersja angielska

Wymagane dokumenty


Informacje dla osób składających dokumenty rekrutacyjne do Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu:

  • dokumenty należy składać online tylko w systemie rekrutacyjnym (podpisane skany) w określonym czasie - informacja o terminach znajduje się w aktualnym ogłoszeniu o naborze;
  • należy załączać pojedyncze pliki zgodnie z listą wymaganych dokumentów (to znaczy kilka zdjęć w jednym pliku, jeśli na dokument składa się wiele stron);
  • pliki należy nazwać następująco, imieniem i nazwiskiem kandydata:
    1. podanie – Anna Nowak
    2. CV – Anna Nowak
    3. zdjęcie – Anna Nowak
    4. odpis dyplomu z suplementem – Anna Nowak
    5. opinia prom. – Anna Nowak
    6. zaświadczenie – Anna Nowak
    7. opis aktywności – Anna Nowak
    8. opis koncepcji – Anna Nowak
    9. wniosek o wyznaczenie prom. – Anna Nowak
    10. oświadczenie kandydata na prom. – Anna Nowak
    11. orzeczenie – Anna Nowak
    12. podanie o akademik – Anna Nowak
  • w przypadku konieczności aktualizacji danych w systemie i zablokowania ich edycji (dotyczy niektórych absolwentów UPP), prosimy o przesłanie odpowiednich danych do informatyka (legitymacje@up.poznan.pl) z prośbą o ich aktualizację;

  • po złożeniu dokumentów w systemie należy czekać na ich zatwierdzenie (jeżeli dokument będzie nieodpowiedni bądź z błędami, należy go zmienić) – do rekrutacji dopuszczone zostają osoby, które w terminie przedłożyły komplet poprawnie wypełnionych dokumentów;

  • zdjęcie musi być zgodne z wytycznymi zawartymi poniżej;

  • w przypadku braku odpisu dyplomu można dostarczyć zaświadczenie z dziekanatu o uzyskaniu tytułu zawodowego;

  • opis koncepcji - ilość znaków 6000 (bez spacji) – nie wlicza się do tego literatury;

  • w biurze Szkoły można otrzymać skierowanie na badania lekarskie (należy wtedy podać imię i nazwisko, PESEL oraz dyscyplinę) – istnieje możliwość wykonania tych badań nieodpłatnie w jednym z punktów;

  • na egzaminie ustnym z języka angielskiego oceniane będą: treść przekazu, poprawność językowa, bogactwo językowe, wymowa i intonacja;

  • Kandydaci dopuszczeni do postępowania rekrutacyjnego zostaną poinformowani drogą mailową o dacie, godzinie i miejscu/formie ustnego egzaminu z nowożytnego języka obcego oraz rozmowy kwalifikacyjnej – z założenia rekrutacja odbywa się w siedzibie Uczelni (Poznań, ul. Wojska Polskiego 28), forma zdalna dopuszczona jest tylko w ściśle uzasadnionych przypadkach (zwłaszcza dla kandydatów przebywających za granicą Polski);

  • warunki przeprowadzania ustnego egzaminu z języka angielskiego i rozmowy kwalifikacyjnej w postępowaniu rekrutacyjnym do Szkoły zostaną dostosowane do potrzeb kandydatów będących osobami niepełnosprawnymi, po rozpatrzeniu ich wniosków w tej sprawie złożonych wraz z pozostałymi dokumentami;

  • po zakończeniu postępowania rekrutacyjnego, na podstawie liczby punktów uzyskanych w rekrutacji, sporządzona zostanie lista rankingowa kandydatów. Kandydat może być przyjęty do Szkoły, jeżeli uzyskał co najmniej 60% sumy punktów możliwych do uzyskania w ocenie punktowej. O przyjęciu do Szkoły decyduje miejsce kandydata na liście rankingowej danej dyscypliny w ramach limitu miejsc bądź, w przypadku kandydatów w ramach rekrutacji dodatkowej do projektu, uzyskanie co najmniej 60% punktów możliwych do uzyskania.

Wymagania dotyczące zdjęcia dowodowego (wymiary 236x295 pikseli): zdjęcie wykonane na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami (jasne szkła są dopuszczalne jeśli oczy są dobrze widoczne, a w szkłach nie odbija się światło), patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.

Do rekrutacji dopuszczone zostają osoby, które przedłożyły w terminie określonym w Ogłoszeniu o naborze komplet dokumentów:

1) podanie o przyjęcie do Szkoły wraz z kwestionariuszem osobowym - wzór,
2) CV,
3) 2 zdjęcia,
4) odpis dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem lub dokument, o którym mowa ustępie 3 niniejszego ogłoszenia wraz z suplementem; w przypadku osób, o których mowa w art. 186 ust. 2 Ustawy, odpis dyplomu ukończenia studiów pierwszego stopnia,
5) opinia promotora pracy magisterskiej (jeżeli studia ukończono pracą magisterską) lub opinię opiekuna naukowego w przypadku osób, o których mowa w art. 186 ust. 2 Ustawy,
6) zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do kształcenia w Szkole w ramach wybranej dyscypliny,
7) opis i dokumentacja aktywności naukowej – maksymalnie 3 osiągnięcia wskazane przez kandydata lub zaświadczenia o zdobytym doświadczeniu zawodowym,
8) opis koncepcji i zamierzeń badawczych, które będą realizowane w ramach przyszłej rozprawy doktorskiej (maksymalnie do 6000 znaków) - wzór,
9) wniosek w sprawie wyznaczenia promotora lub promotorów, albo promotora i promotora pomocniczego - wzór,
10) oświadczenie kandydata na promotora, poświadczone przez kierownika jednostki, o zabezpieczeniu środków finansowych na realizację rozprawy doktorskiej, wzór,
11) orzeczenie o niepełnosprawności – jeśli dotyczy,
12) podanie o zakwaterowanie w domu studenckim – jeśli dotyczy wzór.

 

Skład komisji rekrutacyjnej


W skład komisji rekrutacyjnej dla danej dyscypliny oprócz Dyrektora Szkoły, wchodzą Przewodniczący oraz dwaj członkowie Komisji Dyscypliny i z głosem doradczym przedstawiciel Samorządu Doktorantów UPP.

Aktualne składy Komisji rekrutacyjnej ogłaszane są na stronie internetowej.

 

Doktorant wdrożeniowy


Celem programu jest wsparcie dla osób prowadzących działalność naukową, których wyniki mogą mieć bezpośrednie zastosowanie w działalności danej firmy. Przystąpienie do programu pozwala przedsiębiorcy na zatrudnienie naukowca zdolnego do rozwiązania technologicznego problemu, usprawnienia kluczowego procesu lub wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań systemowych. Doktorant pracując w przedsiębiorstwie, które go zatrudnia, realizuje jednocześnie badania wdrożeniowe na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu. Doktorant ma dwóch opiekunów – jednego wskazanego przez pracodawcę, drugiego, promotora – pochodzącego z Uczelni.

Link do oficjalnej strony programu:

https://www.gov.pl/web/nauka/informacje-o-programie-doktorat-wdrozeniowy

Korzyści dla doktoranta

Doktorant ma możliwość przyczynić się do rozwoju firmy, opracowania innowacyjnych rozwiązań, ponadto korzysta z wiedzy i doświadczenia dwóch opiekunów. W czasie realizacji programu doktorant otrzymuje podwójne wynagrodzenie – za pracę w przedsiębiorstwie oraz w ramach przyznanego stypendium z Ministerstwa Edukacji i Nauki. Początkowo stypendium wynosi 3450 zł (brutto), natomiast po uzyskaniu pozytywnej oceny śródokresowej stypendium wzrasta do 4450 zł (brutto).


Korzyści dla firm

Przedsiębiorca biorący udział w programie zyskuje szansę na zatrudnienie najlepszego specjalisty z danej branży, który poświęci kilka lat na badania naukowe skupione na rozwiązaniu jakiegoś problemu czy ulepszeniu produktu. Dzięki temu zbuduje przewagę rynkową. Zagraniczne ewaluacje efektów tego programu udowadniają, że przedsiębiorstwa, które uczestniczyły w programie, wykazują wyższą aktywność patentową i szybciej zwiększają zatrudnienie w porównaniu z podobnymi przedsiębiorstwami, które do programu nie przystąpiły.


Warunki uczestnictwa w programie

  • Kandydat ubiegający się o udział w Programie musi posiadać tytuł zawodowy magistra lub równorzędny, którego potwierdzeniem jest dyplom ukończenia studiów magisterskich bądź inny równoważny dokument.
  • Aby wziąć udział w programie, należy być osobą zatrudnioną na umowę o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy, przez cały okres trwania programu przez podmiot, który wyrazi zgodę na jej kształcenie w Szkole Doktorskiej UPP w ramach programu i zapewni jej opiekuna pomocniczego spośród swoich pracowników.
  • Osoby, które zostaną przez MEiN zakwalifikowane do programu muszą także pozytywnie przejść rekrutację do Szkoły Doktorskiej UPP, a po przyjęciu zrealizować program kształcenia obowiązujący wszystkich uczestników Szkoły (zajęcia realizowane są w języku angielskim, zaliczenia i egzaminy odbywają się w języku wybranym przez doktoranta).

 

Przydatne informacje


Dodatkowe informacje przydatne na przyszłych doktorantów znajdują się na stronie internetowej.

 

Dokumenty do pobrania


Dokumenty dla kandydatów, doktorantów oraz promotorów znajdują się na stronie internetowej.

 

Wirtualny dziekanat


Logowanie do Wirtualnego Dziekanatu https://wu.up.poznan.pl/standard/.

 

Kontakt

Szkoła Doktorska Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu
Collegium Maximum, hol główny
ul. Wojska Polskiego 28, 60-637 Poznań
E: szkola.doktorska@up.poznan.pl
T: +48618466195, kom. +48504498812

strona Szkoły Doktorskiej